בע"ה מנחם אב תשע"ו
 
הדרכה הלכתית לנשים; מעוברות, מיניקות ויולדות לתעניות רגילות ולט' באב
 
איננו עוסקים כאן ביום הכפורים שבו דינים מיוחדים, אלא רק בצומות שעל החורבן.
יש הבדל בין ט' באב לבין שאר הצומות על החורבן, כדלהלן;
 
ג' בתשרי, י' בטבת, תענית אסתר ויז' בתמוז
נשים היודעות שהן מעוברות, או מיניקות או יולדות עד 24 חדשים, פטורות מלהתענות בתעניות אלה. יולדת שהפסיקה להניק לפני 24 חדשים, שהיא מרגישה בטוב תתחיל לצום. אם מרגישה קושי תפסיק את הצום מיד. (שו"ע סי' תקנ"ד סע' ה', רמ"א סי' תק"נ סע' א' פסקי תשובות סי' תק"נ סק"א).
 
ט' באב
כל הנשים המוזכרות תתחלנה לצום. להלן המקרים שצריך להפסיק את הצום. בכל מקרה של הפסקת הצום, אין צורך לשתות או לאכול לשעורים (כמו ביוה"כפ) אלא לשתות ולאכול כפי הצורך. ( אבל לא דברי מותרות)
 
א. נשים מעוברות
1. אם אין מניעה רפואית מתחילות לצום.
2. באחד המקרים הבאים מפסיקות לצום;
--- בעיה רפואית שעלולה להחריף בגלל הצום ולהשפיע על ההריון או על בריאות האשה.
--- מצטערות צער רב (הגדרה סוביקטיבית הנקבעת ע"י האשה עצמה).
--- בט' באב שנדחה די אם מרגישה שלא בטוב (זו דרגה קלה עוד לפני צער רב)
--- חשש של שכיבה במטה לימים שלאחר הצום.
 
ב. מיניקה
3. כל שלוש התופעות של מעוברת. (בט' באב שנדחה כל ארבע התופעות)
4. גם באחד המקרים הבאים:
--- חשש מהפסקת החלב לכל תינוק. (חוץ ממינקת שממילא עומדת להפסיק את הנקתה)
--- חשש מהתמעטות החלב בתינוק שאינו מקבל תחליפי חלב.
(תוספות שאינם עיקר המזון אינן נחשבות לתחליפי חלב. בתינוק כזה צריך להפסיק גם מחשש של התמעטות)
--- חשש מהתיבשות במיוחד
 
ג. יולדת
5. תוך שלושה ימים מלאים ללידה, לא תצום כלל.
6. תוך שבעה ימים מלאים ללידה; לספרדים לא תצום כלל, לאשכנזים תתחיל לצום ותפסיק את הצום כשתרגיש שלא בטוב.  (זו דרגה קלה עוד לפני צער רב) (בט' באב שנדחה לא תתחיל כלל)
7. משבעה ימים ועד 30 יום מלאים תנהג כמעוברת. (בט' באב שנדחה די אם מרגישה שלא בטוב כדלעיל)
8. לאחר 30 יום דינן כאדם רגיל שאם יש חשש לפגיעה רפואית כל שהיא או לשכיבה ממושכת במטה מפסיק לצום.
 
 
בתפלה לגאולה וישועה בקרוב,
        אלחנן בן נון

 

נבנה ע"י מערכת בניית אתרים של yeshiva.org.il                      שאל את הרב | לוח שנה | כניסת שבת  |  יציאת שבת